klausimai Arma ir Aleksandras Rimdžius
Laurynas Jukonis jau aštuonioliktus metus mala, gludina ir
trupina postindustrinės kosmologijos skambesio kupinus kūrinius. Turbūt
teisingai sakoma, kad menas pergyvena kūrėjus, nes Girnų Giesmės, Oro!Oro!,
Svaixt ir kitų projektų veidas sugeba užkurti buriančią ritmo mašiną ir kartu
likti nuošaly. Žinomas ir kartu nežinomas kūrėjas, baltiškojo prado nešėjas ir
amžinas keliautojas į save.
Kaip prasidėjo ir rutuliojosi tavo kūrybinis kelias? Ar galėtumėi
įvardinti savo, kaip kūrėjo, misiją?
Jei
nuo pradžių, tai banaliai, kaip ir pas daugelį: ilgi plaukai, gitaros, būgnai, pasipiktinę kaimynai. Po to naujos pažintys, naujai išgirsta muzika, naujos idėjos,
naujos pradžios ir t.t. Tas “kūrybinis” procesas gi nėra vien garse, čia daug
dalių su kelionėmis, nutikimais ir įspūdžiais. O misija, kokia čia gali būti
misija? Iš tiesų, taip vadinama kūryba,
yra kaip ir asmeninis reikalas, gal net egoistiškas veiksmas. Tai kapstymasis
po neverbalinį pasaulį, atradimai ir dalinimasis tais atradimais, vėlgi nesistengiant dalintis visiem
priimtinu būdu. Jei misija galime vadinti kelionę į pasąmonės archetipinius
klodus, na tada taip - pats sau misionierius.
Gal galėtum papasakoti apie pirmojo Girnų
Giesmių albumo “Kerai” (1996m.) kūrybinį
procesą? Kaip, kuom buvo įrašinėjama ir t.t. ir pan?
Viskas
suvesta iki primityvumo, todėl pamenu lyg šiol. Pagrindinis variklis - rusiškas
ir labai keistas delay’jus “Integral” su nedidelėm modifikacijom paverstas į
looper’į. Ir keturių takų juostinis magnetofonas, taip pat savadarbis. Pavyko
kadaise gauti Elfos gamyklos eksperimentines 4 takelių magnetofono galvutes. Šiek tiek palituota, ir ta sistemėle
rašytos praktiškai visos Girnų Giesmių kasetės. Jei dar paatvirauti, tuo laiku įrašinėjom
grupės Anubi albumą “Mirties metafora” ir paskutinis track’as “Tylus tamsos
alsavimas” ir mėstelėjo mintį padaryti visą tokio stiliaus projektą.
2006 metais pasaulį išvydo trys skirtingų
projektų albumai (Girnų Giesmės, Oro!Oro! ir Nulis). Kuo kiekvienas šių
projektų skiriasi ir kodėl atsirado būtinybė pradėti naujus projektus?
Natūraliai atsiranda poreikis naujo
projekto. Kai idėjos įgauna apčiuopiamą formą ir kai tai galima pakišti po pavadinimu.
Girnų Giesmės šiuo atžvilgiu yra labiausiai palaidas produktas, kuriam ribų iš
esmės nėra. Oro! Oro! sustingdytas iki minimalaus judesio, beje sunkiausiai
dirbasi būtent prie šio projekto, reikia kovoti su savu būdu, o pagundos
įsitraukti į smarkesnį judesį garse yra labai didelės. Nulis - kiek ironiškas
leidinėlis, kurį galima rimtu veidu padovanoti kokiam biurokratui. Jis nėra
tiek aštrus, kad iš karto išjungt cd, bet ir ne-klausomas. Tas balansas ir buvo
idėja.
Po keletos albumų išleistų Autarkeia bei
Dangus leidyklose, nusprendei savo jėgomis išleisti „Sau kraštas“ CD. Kas
paskatino tokį sprendimą, kokius privalumus ir minusus randi savarankiškoj
leidyboj?
Su leidyba eksperimentas iš esmės
pasiteisino, CD ėjo per label‘io Terror distribuciją ir pasiekė nemažai webzinų.
Tiesą sakant, šis leidinys tikriausiai turi daugiausia recenzijų. Iš tokios
leidybos, aišku, jokios naudos nėra, bet jos ir nesitikėta. Dar malonu kai gali
kontroliuoti visą procesą, tai tiesiog įdomu.
Esi išleidęs kelioliką itin specifiško skambesio kupinų albumų. Kaip pavyksta išvengti pasikartojimų garse?
Sunku ir atsakyti. Manipuliuojant garsu
yra tiek daug galimų sprendimų ir pagundų, kad būna sunkiau sukonkretinti iki
bendros idėjos, nei klaidžioti specifikomis. Apskritai, manau, kad nieko blogo
pasikartojime nėra, visą ko esmė - skambesio
išgryninimas, o tai yra - idėjos išgryninimas. Be abejo, kalbu apie asmeninį
skambesį. Išgryninti iki kažkokio virpėjimo bendram fone, tai sunkiausia.
Nėra išleista, nes tiesą sakant
nesistengiau leisti ir net nežinau kur tai galima viešinti. Čia yra dvi pusės.
Viena - puiki sklaida, antra – totalus šabloniško produkto perteklius, kuriame,
bent jau mane dominantys dalykai, skęsta. Gal esu konservatyvus, bet man sąvoka
„leidinys“ visgi yra – fizinis, su visa periferija – garso nešėju, dizainu,
koncepcija, apie kurį galiu pasakyti – turiu! Ir bendrai, kai matai, kad žmonės stengėsi ir investavo ne
vien laiką bet ir pinigus, ir tai galima paimti į rankas, pasitikėjimas ir
smalsumas auga. Dar vienas dalykas – pats garsas, bet čia galim įklimpti į nereikalingas
diskusijas. Manau, kad ateity galiausiai išsiskirs dvi garso nešėjo šakos –
skaitmeninis, viešai talpinamas internete ir analoginis vinilas arba kasetė. Šiaip,
tai gali puikiai pildyti vienas kitą.
Retai. Ir apskritai poreikio viešumui nėra, tačiau koncertas - visad jaudinantis veiksmas, koncentruotas ir improvizuotas. Lyg apeiga. Viskas viename, nekartojama ir dažnai nekontroliuojama. Garsiniai sprendimai kitokie nei patogioje aplinkoje ir rezultatas gali būti netikėtas, beje, nebūtinai tinkamas. Visa ta intriga, taip pat erdvės intriga, labai įdomi ir atsispirti jai neįmanoma. Iš esmės labiausiai ir intriguoja koncerto erdvė.
Svaixt - dar vienas tavo projektas, kurio
kasetę neseniai išleido Vilniaus leidykla Terror. Garso įrašas buvo darytas Nepale. Gal galėtum
papasakoti kaip tai vyko?
Tai apie kelionę į atokią Himalajų
karalystę - Lo, arba vakaruose vadinamu Mustangu, į kurį pirmi keliautojai įleisti
tik 1992 metais, lyg šiol yra labai sunkiai pasiekiama ir leidimams reikia
pakloti nemenką sumą. Įsimečiau į kuprinę nedidelį skaitmeninį audio rašiklį ir
dokumentavau kaip pavykdavo ir kai pavykdavo. Ten gyvenantys žmonės labai smalsūs,
o visokių keistų aparatų nematę, apskritai ten elektros beveik nėra, tai tas
natūralių akimirkų gaudymas dažnai buvo iš už skverno arba iš už kampo. Čia
kalbu apie buitį ar apeigas. Garsiniu atžvilgiu tai labai dėkingas regionas:
vėjai ir jų garsai visur ir už kiekvieno kampo vis kitokie, budistinės apeigos
vienuolyno prieblandoje, visa tai eina šiurpu per nugarą, o užfikstuoti pavyko
tik lašą. “Field recording‘as“ - įdomi
sritis, ties kuria reikės dar padirbeti.Garsas tau, tai: .... ?
Lietuvos (post)industrinės / eksperimentinės muzikos scena tavo akimis: kokia ji buvo prie 10-15 metų ir kokia dabar? Kas tau patinka, ko trūksta ir ko reiktų, kad būtų geriau?
Ko reikėjo ir reikia – gero garso koncertuose ir prie pulto išmanančio reikalą žmogaus, kurį negasdintų veiksmas scenoje. Va, ko tikrai nereikia, tai juokingų viešų apdovanojimų.
Ar sutiktum, jog Lietuvos tamsioji elektroninės muzikos pusė (dark ambient / drone/ industrial) yra būtent tai, kuo išties galime sudominti visko persisotinusį muzikos pasaulį?
Šiuo metu tuščia, bet per šį, daugiau nei dešimties metų laikotarpį, išsivystė žinojimas, kad turima medžiaga yra būtent Girnų Giesmės ir kaip tai turėtų atrodyti, nepriklausomai nuo skambesio ir garsų struktūrų.
--
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.