teskto autorius Tautvydas
Bajarkevičius
nuotraukos autorius Vitalis Vitaleus
nuotraukos autorius Vitalis Vitaleus
Per šimtąjį Johno
Cage'o gimtadienį Vilniuje, Venclovų namuose-muziejuje vienam vakarui susitiko
du skirtingo mastelio fenomenai: pats Johnas Cage'as (tiksliau,
atmintis apie jį) ir Agharta renginiai. Kaip vakaro pradžioje
sakė pirmasis jo svečias, rašytojas ir leidėjas Robertas Kundrotas, Johno
Cage'o pristatinėti jau nebereikia. Aišku, taip kukliai nutylėtas faktas, kad
Cage'o pristatymas Roberto leistame ir redaguotame leidinyje Tango 20 a. 10-o dešimtmečio
pradžioje platesnei publikai tapo atradimu. Leidykloje Pasviręs pasaulis išleidęs jau du Cage'o knygų vertimus (Tyla
ir Metai nuo pirmadienio), Robertas
teužsiminė apie neišvardijamus Cage'o talentus ne tik muzikos, bet ir
mikologijos (mokslo apie grybus), šachmatų, dzenbudizmo srityse, apie vis dar
atliekamus jo kūrinius (vieno jų nata pagal partitūrą grojama kartą per
savaitę, o kūrinys truksiantis dar keletą dešimtmečių), ir iš kitos Pasvirusio pasaulio knygos paskaitė
keletą lietuviškų koanų – paradoksalios, zenbudistinės nuotaikos
miniatiūrų.
Vakaras
ir pats buvo šiek tiek paradoksalus. Užtemdytame, melsvų-violetinių prožektorių
fone matėsi Venclovų šeimos fotografijos, kėdėmis užstatytas bibliotekos
kampelis. Publika keletoje eilių buvo suglausta it žirniai ankštyje. Tarpduryje
įtaisyta scena priminė iliuzionistinį teatrą. Virš scenos kabojo Cage'o
portretas, iš prieblandos į žiūrovus bežiūrintis dėvėdamas kažkuo panašiu į kazokišką
kepurę. Agharta avataras Arma reklamavo
knygas, priiminėjo svečius ir rikiavo papildomas kėdes. Iš visų pusių aidėjo
fotoblykstės, fiksuodamos vis patrauklesnę ir populiaresnę neformalių
eksperimentinių renginių kalvės Agharta
aureolę, išaugusią po keleto metų nuoseklios ir neįtikėtinai produktyvios
veiklos.
Po Roberto
Kundroto įžangos lyg namuose prie židinio priešais žiūrovus / klausytojus
jaukiai įsikūrė Lukas Devita. Vėliau teko nugirsti, kad jis yra grojęs ir Stockhauseno
gimtadienyje – koncertuoti retai, bet tokiomis progomis, man regis, yra žavus
ir galėtų būti konceptualus amplua. Akustinės gitaros garsai pamažu sklaidėsi
tarp kolonėlių. Lengvos, snūduriuojančios ir nenušlifuotai eksperimentiškos
psichodelikos nuotaika budino koncertinį transą ir ruošė vagą sodrioms
keliasluoksnėms garsynų bangoms, kuriomis netrukus dosniai vaišino Jelena
Glazova iš Rygos.
Kaip teigė programa, tai „naujas, perspektyvus vardas eksperimentinėje Latvijos muzikinėje scenoje”. Subtiliai vilnijančioms ir viena kitą smelkiančioms garsų mūšoms nutilus atrodė, kad dėl to ginčytis neverta.
Kaip teigė programa, tai „naujas, perspektyvus vardas eksperimentinėje Latvijos muzikinėje scenoje”. Subtiliai vilnijančioms ir viena kitą smelkiančioms garsų mūšoms nutilus atrodė, kad dėl to ginčytis neverta.
Argentinietė
Andrea Pensado savo performanso metu vaikščiojosi tarp publikos ir po sceną
dėvėdama mažą mikrofoną ir nešiodamasi nedidelį skaitmeninį įtaisą su
liečiamuoju ekranu. Šūkčiodama ir niūniuodama atskirus skiemenis, ji kartu
generavo skaitmenines garsų skaidulas, taip sukurdama kiek trikdančią įtampą. Performansas
baigėsi publikos klyksmu... Ne, jis neištiko ūmai – apie jį buvo susitarta iš
anksto, šitokiu būdu publikai užbaigiant Andrea'os dainuojamą dainelę ispanų
kalba ir pasigirstant varpeliui.
Garso menininkas
iš Maskvos pseudonimu vtol savo
pasirodymą pradėjo Cage'iška tyla, kurios metu aidėjusios blykstės puikiai
užpildė pauzę. Vėliau iš tylos išnėrė analoginiais instrumentais išgaunami
konkretūs garsai ir juos supančios pratisos, galingos garsų masės. Jos vis
atsimušdavo nuo galinių kambario sienų ir kūrė įspūdį, tarsi kažkur jo viduryje
raitytųsi skambančios figūros. Vtol meistriškai
plėtojo garsų skleistį laike, sukurdamas intriguojančią ir dėmesį kaustančią
kompoziciją.
Vakaro metu
mintyse lyg ekrane bėgo gausybė minčių. Pavyzdžiui, kaip Cage'as pats švęstų
savo 100-ąjį gimtadienį ir ką pats manytų apie tokį jo paminėjimą? Atsakymą
randu jo plačioje šypsenoje, nuoširdžiam juoke ir melodingos intonacijos balse.
Tam tikriausiai nebūtini skambūs priminimai apie tai, kad 20 a. antroji pusė
šiuolaikinėje muzikoje – tai įvairiomis kryptimis besiskleidusi ir vis dar
besiskleidžianti po-Cage'iškoji era. Ir, ko gero, tam užtenka paprasčiausios
intencijos prisiminti. Štai tokiu konkrečiu koncertu, kuris įvyko rugsėjo 5-ąją
– tikrąją Johno Cage'o gimimo dieną, – arba kokia nors asmeniška patirtimi
besiklausant kaip skamba tyla. Nes laikas yra it ratu besisukanti, savo uodegą
ryjanti gyvatė, kurios pilve atmintis kasdien rungiasi su užmarštimi.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.