„Dezintegracija XIV“ laisvės džiaugsmas ir mirties šešėlis
Vadi MISERI
nuoroda į renginį
nuoroda į renginį
„Gal reikėtų kalbėti
apie festivalio mirtį?“ patogiau atsiremdamas į fotelį ir taip beveik
pasislėpdamas tamsiame kampe, pasiūlė uostamiestyje jau penktą kartą rengiamo
video ir alternatyvių kino formų festivalio „Dezintegracija“ tėvas ir
krikštatėvis Darius Vaičekauskas. Mieste prie jūros gimęs ir augęs festivalis
nė kiek neprimena iš kitų miestų importuojamų kino festivalių. Jis nevaržomas,
nebijantis neįtikti ar likti nesuprastas, nuolat provokuojantis (kartais
paaugliškai, o kartais brandžiai), nuolat nukrypstantis į marginalius dalykus
(nuo tikros meilės tėvynei iki psichodelikos), ach ir taip... nepamirškime
tamsaus absurdo humoro dozės. Kokia „Dezintegracija“ bus šiemet?
Šiek tiek istorijos
Festivalį
rengia bene paslaptingiausia uostamiesčio kūrėjų bendruomenė – „MeKuSa“ (Meno
Kūrėjų Sąjunga). Veikianti jau gana ilgai, ji iki šiol tebeerzina daugelį
niekaip nesugebančių kažkaip klasifikuoti sąjungos veiklos. Ir iš tiesų – kas
jie? Provokatoriai? Apsimetėliai? Pokštininkai? Rimti šiuolaikinio meno
atstovai? Daugiau mažiau pažinodama visus (?) „MeKuSa‘os“ narius tvirtai galiu
atsakyti tik tiek, kad visi jie yra... vyrai.
O
jų vykdoma veikla, nors jei kartais atrodo sunkiai suprantama (bet tik iš pirmo
žvilgsnio, tik iš pirmo žvilgsnio) – tai tik puiki galimybė stebėtojams
susimąstyti ir išlaisvinti savo interpretacijos potencialą. Didžiausi sąjungos
projektai iki šiol yra grind muzikos
festivalis „OntGrindų“, kiekvieną vasarą vykstantis šalia Rietavo, Labardžiuose,
ir video bei alternatyvių kino formų festivalis „Dezintegracija“. Šįkart
dėmesys būtent jai. Festivalis vyks lapkričio 23-24 d., uostamiesčio valdžios
kuriančiam jaunimui, menininkams atiduotoje buvusioje menų mokykloje, kuri buvo
originaliai pervadinta į „Mokyklą“. Festivalio vizualinis turinys bus atmieštas
„nutrūkusiais“ koncertais ir įvardijimui nepasiduodančiais audiovizualiniais
projektais. Rengėjai viliasi, jog pavyks sutrikdyti bent pusę festivalio
lankytojų, o kitą pusę pasiųsti mažiausiai iki ekstazės stratosferos.
Dar istorijos
Kasmentiniai
reiškiniai pagal pasaulinę tradiciją yra kažkaip numeruojami (net meteorai ir
uraganai turi savo vardus), „Dezintegracijos“ numeracija, kaip ir visa kita
festivalyje, yra apgalvotai atsitiktinė. Šiemet tai „Dezintegracija XIV“ ir
beveik galima justi kaip festivalio rengėjų pasąmonės labirintuose
kibirkščiuoja į vieną prasmingą visumą besijungiantys fragmentai. Kai D.
Vaičekauskas užsiminė apie mirtį, „XIV“, kuris iš pradžių tiesiog atrodė orus
romėniškai gražus aksesuaras, staiga tapo nuoroda į XIV amžių. O jis, kaip
žinia, buvo pasaulio pabaigos amžius – mažasis ledynmetis, juodoji mirtis. Šio
amžiaus pabaigoje Europos populiacija buvo sumažėjusi pusiau. XIV amžius žymėjo
nepažįstamos ir staigios mirties, siaubo bei neišvengiamumo dominavimą tuo metu,
rodos, lyg ir pradėjusiame gerėti žmonių gyvenime (na, kad ir sanitarijos
kultūros augimas). Kokia juodoji mirtis kvėpuoja „Dezintegracijai“ į nugarą? D.
Vaičekauskas nuramina, jog jei Viduramžiai klaiko nuo nenuspėjamos mirties
antpuolio, „Dezintegracija XIV“ gali girtis nuostabaus planavimo pavyzdžiu. „Mane
žavi toks kai kur vis dar egzistuojantis paprotys – savo mirties planavimas.
Seni žmonės ruošiasi savo mirčiai – iš anksto užsisako ir pasistato paminklą
kapinėse, su vardais, tik be datų (mirimo datos), ruošia įkapes, kaupia pinigus
laidotuvėms, renkasi kapavietės vietas, kalbasi su artimaisiais apie savo mirtį
ir pan. Vadovaudamasis bei gerbdamas šią tradiciją pradėjau galvoti apie tęstinio
kultūrinio renginio mirtį, pasiruošimą jai. Žinoma, jog dauguma ilgamečių
renginių kada nors "numiršta" – nustoja vykę dėl organizacinių,
finansinių problemų, idėju "išsekimo" ir pan. Todėl labai logiška
tokia ilgamečio renginio mirtį pradėti planuoti, jai ruoštis“, viską išsamiai
paiškinęs festivalio krikštatėvis šiek tiek patyli ir netrukus iš savo tamsiojo
kampo pasiūlo genialią idėją, „gal net įvykdyti kultūrinį nusikaltimą – renginį
nužudyti – tokiu būdu jį numarinti. O tada pasiremti šou verslo juodosiomis
technologijomis ir numarintą renginį prikelti iš mirusiųjų – festivalis vėl atgijo!
– jau kitame kūne, jau kita siela, jau pakoreguotomis idėjomis ir pranešimais.
Būtų įdomu sukurti tokį kultūrinį "fenikso" sindromą ar reiškinį“.
„Dezintegracija“ nė nenutuokia, kas jos laukia kitais metais...
Meilė tėvynei ir šėlas
Šiemet
festivalio pirmosios dienos programoje – monumentalus Karolio Jankaus
projektas, kino poema „Tylioji Lietuvos revoliucija“. Tai apie 70 epizodų,
kuriuose, maišant įvairius žanrus ryškėja gana niūrus Lietuvos dabarties
vaizdas. Kas yra Lietuva? Kiek ji svarbi lietuviams? Keblūs klausimai –
nenugludinti atsakymai. Ši gana slegianti poema suveda akistaton su jokios
įvaizdžio agentūros nenudailinta tauta. Ji kelia gailestį, gėdą, gąsdina,
žadina keistus jausmus, kurie atrodo, kūną buvo apleidę mirus pirmajam šuniukui
ar kačiukui. Taip ir norisi priglausti tą vargšę tėvynę prie širdies. Vizualinę
vakaro dalį pratęs Arma/Aram Anam psichodelikos projektas ir etno-psichodelinio
pankroko grupė „Rumunija“.
Antrąją
dieną programą pradės pirmą kartą Vakarų Lietuvoje demonstruojamas didelio
susidomėjimo sulaukęs Dainos Pupkevičiūtės filmas „Trys dienos“. „Tai muzikinė
kelio dokumentika apie "kultinės" statusą lietuvių metalo muzikos
scenoje įgavusią anykštėnų grupę "Dissimulation". Tai ne tiek filmas
apie grupę, o filmas, gimęs drauge su grupe“, taip poetiškai filmą apibūdino
pati D. Pupkevičiūtė. Po šio filmo bus demonstruojami avangardiniai Andriaus
Vyšniausko video-dienoraščiai bei Evaldo Janso filmas „Laisvė kurti“.
Muzikinėje dalyje elektro-rokenrolą lies „Verslo rizikos rezervas“, o jį pakeis
audiovizualinis svečių iš Latvijos projektas „Kodek“.
Festivalio
rengėjai nieko nepaisydami eina mažai pramintu taku: demonstruojami video ir
kino projektai gali nustebinti netipine fabula, raiškos priemonėmis, iš pirmo
žvilgsnio lyg ir nereikšmingomis temomis. Tokiu atveju prie klišių pripratusi
akis kartais gali gerokai sutrikti. Bet tai „Dezintegracijos XIV“ rengėjų
nuomone yra sveikas dušas. Jis gyvybiškai reikalingas nuo pernelyg ilgo
plūduriavimo nuspėjamo kino bei monotoniškos kasdienybės voniose aptirpusiai
dvasiai.
Peržengti ribas
„Dezintegracija
XIV“ visą savo turiningą gyvenimą siekė nepakliūti į konvencionalumo spąstus.
Deja, į vienus jau pakliūta – festivalis sugrįžta kasmet, o tai turbūt šiek
tiek nuspėjama ir įprasta kaip kad ir vilnoninės kojinės pašalus.
Provokuojantys
projektai, kartais balansuojantys ant visuotinai priimtinų dorovės ir etikos
normų ribų kasmet stebino auditoriją, ne paslaptis, kad kai kuriuos žiūrovus
jie trikdė ar vertė parausti, o kai kuriuos pasipiktinti tuo, jog „nepanašu į
meną“. Jau supratotote? Bet gal ir patys pastebėjote, kad menas turi savo
taisykles, kad tereikia žaisti pagal jas ir viskas bus gerai, visi bus
patenkinti, gaus nemokamo vyno ir gėlių. „Dezintegracijai“ tai netinka.
Festivalis yra garsus kvietimas aktyviai įsijungti į savojo pasaulio supratimą
ir, kodėl gi ne, kūrimą.
Tai
gali būti įdomu, tai gali būti pavojinga, tai gali būti smagu.
Štai
– lapkritis. Štai – „Mokykla“. Štai – „Dezintegracija XIV“. Ateikite ir būkite
laimingi.
P.S.
Šiemet festivalis turi savo šūkį. Tai savęs pažinimo pionieriaus Aldous Huxlei
mintis, išsakyta knygoje „Suvokimo durys. Rojus ir pragaras“, „Daugumos žmonių gyvenimai blogiausiu atveju
teikia tiek daug skausmo, o geriausiu - yra tokie monotoniški, skurdūs bei
riboti, kad postūmis pabėgti, ilgesys išeiti iš savęs bent kelioms akimirkoms
visada buvo vienas pagrindinių sielos troškimų“.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.